Основні види і методи психологічних вправ, тренінгові ігри і розминки

Багато хто не знає, чи не розуміють саме значення слова тренінг. Так що таке тренінг? У перекладі з англійської воно означає виховання, вчення, і на заняттях навчання проходить як тренування знань і умінь. Тренінг – це різновид активного навчання, в процесі якого відбувається розвиток певних знань і умінь не тільки в теорії, а й підкріплюється практичними вправами та іграми.

Вправ дуже багато, і кожне моделює будь-яку життєву ситуацію. Їх можна розділити на види: комунікативні – для командної роботи; корекційні – спрямовані на виправлення поведінки, заздрості, жадібності, страхів; психотехнічні – напрямок психології; педагогічні – для вчителів; розвиваючі – для розвитку пам’яті, уяви, уваги, і інших особистісних якостей; ігри та розваги – для молодшого шкільного віку і підлітків.

види тренінгів

Тренінги бувають індивідуальними, груповими і корпоративними, їх кінцевий результат спрямований на вирішення будь-якої проблеми і досягнення мети. Найпершим засновником проведення тренінгів був Дейл Карнегі. Тепер вони стають частиною сучасного суспільства, особливо активно їх проводять для своїх працівників різні фірми. Види тренінгів:

  • Навиковие – тренування якогось навику.
  • Психотерапевтичний – знаходять рішення психологічної проблеми.
  • Соціально-психологічний – вирішується проблема міжособистісних відносин.
  • Бізнесовий – для бізнесменів, щоб збільшити продажі.
  • Змішаний – тренування всіх видів тренінгу потроху.

Вправи для тренінгів

Без тренінгових вправ не обходиться жодне заняття з тренінгів, і особливо виділяються психологічні вправи, які допомагають розібратися в собі, виявити свої сильні і слабкі місця, а також вчать розуміти інших, стати успішніше, щасливіше. Ці вправи різноманітні, і спрямовані на розвиток різних якостей, тому фахівці порталу тренінгів розробили основні психологічні вправи:

  1. “Подарунок” – головна мета полягає в підвищенні самооцінки і настрою. Зазвичай проводиться групою від 8 до 16 осіб і займає 25 хвилин. Учасники сідають у коло, і кожен робить подарунок сусідові зліва. Той, хто робить подарунок, повинен мовчки дати зрозуміти, що він дарує, а той, хто приймає подарунок повинен зрозуміти, що йому подарували. Коли всі подарунки подаровані, тренер запитує у учасників, який подарунок був подарований, а який прийнятий, і невідповідності відповідей з’ясовують за участю всієї групи. Ця вправа допомагає налагодити порозуміння у спілкуванні, зосередити участь з людьми.
  2. “Мої недоліки” направлено на поліпшення своєї оцінки, самоаналіз. Кількість учасників може бути будь-яким, займане час 25 – 35 хвилин. Головне, в цій вправі знайти своїм поганим якостям інша назва, щоб по-новому на них подивитися. Потрібно не менше ніж за 5 хвилин, скласти список особистих недоліків, і, уявити, що вони належать іншому, але коханій людині. Потім викреслити ті, які можна пробачити, і які не завадять любити іншу людину, і ті, які можна подолати. Якщо недоліки ще залишилися, то можна навчитися з ними жити і боротися.
  3. Психологічна вправа для розвитку особистісних якостей “Я хочу змінити в собі”. Для цієї вправи потрібно накреслити таблицю, в одній колонці написати ті якості, від яких треба позбутися, в іншій – які хотілося б придбати. Писати, не думаючи і не аналізуючи, перше, що прийде в голову. Потім, всі ці якості розділити за важливістю, привласнюючи кожної категорії свою букву: А, В, С, і починати працювати з самими пріоритетними за важливістю якостями.
  4. “Без оцінок” – психологічна вправа, мета якого навчити більш лояльно ставитися до людей. Учасники діляться на пари, і, кожен по черзі розповідає про спільних друзів, але не оцінює їх. Другий учасник повинен стежити за тим, щоб висловлюваний, не давав жодних оцінок. Потім потрібно проаналізувати допущені помилки, які були складності.
  5. Психологічна вправа “Сплутана ланцюжок” – навчить злагоджено працювати в колективі. Група стає в коло, і, з закритими очима, правою рукою зчіплюються з тією рукою, яка попадеться першої. Потім те ж саме роблять з лівою рукою, потім відкривають очі і розплутуються, не розтуляючи рук. Вийде чи коло, або кілька ланцюжків. У підсумку потрібно з’ясувати: що полегшувало, або ускладнювало вправу, кого можна похвалити або відзначити.
  6. “На ризик”, або на довіру. Попросити учасників довіритися, і приєднатися до кола. На цьому вправа закінчується, і, потрібно з’ясувати чому хтось увійшов в коло, а хтось ні, може люди даремно довіряють не замислюючись.
  7. “Життєві цілі”. Вправа навчить визначити цілі в житті. На листочку треба відповісти на питання: «що я хочу від життя»? Писати можна все, що прийде в голову, можна фантазувати, протягом 15 хвилин. Потім, вибрати реальні цілі, які можна здійснити за наступні 3 роки, потім на наступні 6 місяців. Так, постійно поправляючи їх, потрібно рухатися в заданому напрямку по досягненню своєї мети в житті.

Це основні і широко відомі психологічні вправи для тренінгу, але існують ще й просто цікаві вправи:

цікаві вправи

  1. Вправа для тренінгу “Повітряні замки” – вчить колективній роботі. У групі можуть бути до 30 осіб. Група ділиться по 4-6 учасників, і за15 хвилин будують вежу з паперу. У кого вийде найвища вежа, той і переміг. Потім підводять підсумки: що допомагало, або заважало роботі, чи подобається вежа. Обговорення всією групою робить вправу веселим і дружним.
  2. “Вийди з шкаралупи” – тренує досвід переконання. На підлозі чертится коло, і, один з учасників стає в середину, інші повинні переконати його вийти з кола. Можна вмовляти, щось обіцяти, пояснювати. Після того як учасник покине коло, потрібно обговорити використані методи переконання.
  3. Вправа для тренінгу – “Переправа”. Цікаве вправа, спрямоване на виявлення позитивних і негативних якостей в командній роботі. Може займати до першої години часу і беруть участь до 20 осіб. Для вправи необхідно дві мотузки по 1,5 метра покласти на підлогу, на відстані 4-5 метрів. Група стає на одну з мотузок і їй необхідно переправитися на іншу мотузку. Не можна торкатися підлоги між двома мотузками, а також використовувати сторонні предмети. Після обговорюють командну роботу, визначають лідера, і того, хто нічого не робив.
  4. “Витязь на роздоріжжі”. Виробляється досвід презентації та переконання. Група ділиться по 3 людини, залишається один, який буде грати головну роль. Вправа виконується за мотивами казки про Іллю Муромця, який повинен вибрати в який бік йому поїхати. Кожна команда повинна переконати головного героя, в який бік йому поїхати, і що саме їх напрямок найвигідніше.
  5. Вправа для тренінгу – “Квиток на Гаваї” – тренує метод переконання. Група ділиться на команди по 3 людини, і їм кажуть, що дістався квиток на Гаваї, але поїхати може тільки одна людина. Через 5 хвилин обговорення групи вирішують хто поїде на Гаваї. На обговоренні з’ясовують чому прийняли таке рішення.

Тренінгові гри

Крім психологічних і цікавих вправ, є ще й тренінгові ігри. Ігри в основному призначені для дітей молодшого шкільного віку, щоб дитині було легше пережити перехід з садка в школу. Тренінгові гри навчать комунікабельності, товариськості, як вести себе в різних ситуаціях, підготують до більш дорослому житті. Також є і розігрівають гри, які необхідно проводити на початку тренінгу, щоб учасникам легше було налаштуватися на основне заняття. Розігрівають ігор досить багато, але можна виділити основні: “знайомство” – гра для знайомства групи один з одним; ігри на об’єднання команди; рольові ігри; психологічні ігри; ділові ігри.

Вибір вправ, або ігор, методів тренінгу залежить від мети, поставленої перед заняттям. Наприклад, якщо дана група зібралася для того, щоб навчитися працювати командою, то і вправи, і гри тренер розробить на командоутворення. Правильний підбір методу навчання сприяє швидкому запам’ятовуванню матеріалу, і використання його в життєвій ситуації. Загалом, все, хто хоче досягти особистісного зростання, розвинути різні якості, домогтися певних цілей в житті, повинен займатися тренінгом.