Проба з таблицями Шульте – тестування школярів і методика для тренування працездатності

Самі таблиці виглядають як набір карток, на яких зображені числа, розташовані врозкид. Завдання тестованого – знайти всі елементи в правильному порядку, вказавши на них, або, якщо йому так зручніше, обвести, підкреслити або закреслити їх олівцем.

У традиційному варіанті це п’ять таблиць розміром 60 на 60 сантиметрів, кожна з яких поділена на 25 квадратів, що містять числа від 1 до 25, розташованих врозкид.

Результати тестування за допомогою таблиць Шульте максимально об’єктивні, оскільки в ході діагностичної проби немає необхідності виконувати арифметичні дії.

призначення

Дана методика призначена для виявлення у дітей шкільного віку якостей, необхідних для успішного освоєння шкільної програми, таких як:

  • уважність;
  • стабільність уваги;
  • здатність концентрувати увагу;
  • здатність ефективно працювати самостійно;
  • психічна стійкість;
  • здатність аналізувати інформацію;
  • темп орієнтовних пошукових рухів погляду і обсяг уваги.

Спрямована дана методика на поліпшення – загострення і розширення периферичного зору – дуже важливого параметра, що має вирішальне значення для темпу читання, оскільки саме вона дозволяє скоротити часовий проміжок, що витрачаються на пошук потрібних частин тексту.

Таким чином, таблиці Шульте мають не тільки діагностичне значення, але і можуть бути використані в якості тренажера швидкочитання.

Параметри, на які впливають тренування за допомогою таблиць Шульте:

  • швидкість і міцність засвоєння нової інформації;
  • навчання критичної оцінки отриманих знань;
  • ефективність запам’ятовування нової інформації;
  • здатність концентрації уваги на конкретній дії.

Є у методики Шульте ще одна важлива позитивна якість: на проходження тесту школярем і інтерпретацію результатів потрібно зовсім небагато часу.

Методика в дії

Перед початком роботи з числовими картками Шульте потрібно підготуватися.

  1. Таблиця повинна бути розташована під невеликим кутом на відстані близько 30 сантиметрів від очей випробуваного.
  2. Слід пояснити дитині, що він повинен зафіксувати погляд на об’єктах, розташованих в центрі і не відводити очі.

хід тестування

  • тестований отримує картку з числами, дивиться на неї протягом десяти секунд і перевертає лицьовою стороною вниз;
  • учневі пояснюють правила проведення тесту, наприклад: слід провести безперервну лінію олівцем або указкою, немов би сполучаючи потрібні цифри і вимовляючи їх вголос; причому послідовність порушувати неприпустимо. Тобто, якщо на зображенні зображені цифри від 1 до 25, то дитина повинна показати все цифри, починаючи з одиниці до 25, підряд, не «перескакуючи»;
  • за сигналом педагога, який проводить тест, учень перевертає картинку і починає пошук цифр, а педагог засікає час за допомогою секундоміра;
  • вся процедура тестування повторюється стільки раз, скільки таблиць заплановано обробити.

При використанні методики Шульте для тренування уваги не слід обробляти більше 10 таблиць в день, а в міру розвитку у школяра здатності до орієнтування в зображених цифрах, матеріал рекомендується доповнювати, збільшуючи кількість осередків, роблячи тим самим квадрат крупніше; можлива робота з матеріалами, що складаються з квадратів 6 на 6 осередків, 7 на 7, 8 на 8.

Оптимальний режим тренувань: 4 рази в тиждень, по 30 – 40 хвилин, протягом трьох тижнів.

Особливості застосування таблиць-тренажерів у учнів різних вікових груп

  1. При роботі з молодшими школярами тест повинен мати полегшений характер і, перш за все, це стосується кількості осередків з цифрами; для тих хто тільки починає вчитися, цілком достатньо буде квадрата 3 на 3 осередки, або прямокутника 3 на 5 осередків.
  2. Діти, учні в класах з 5 по 11, можуть вказувати на цифри мовчки, тоді як для молодшої вікової групи обов’язковим є промовляння кожної цифри.
  3. Для учнів початкових класів тестування за методикою Шульте рекомендується проводити в кілька етапів:
    1. показати і вимовити цифри по порядку ;?
    2. показати і назвати їх же в порядку убування;
    3. дитина показує цифри по порядку, в порядку зростання; а дорослий в цей час промовляє парні або непарні числа; цей пункт є для дитини найскладнішим, оскільки вимагає концентрації уваги на сприйнятті додаткової інформації.

Модифікація тесту з чорно-червоною таблицею

Даний варіант тесту застосовується у дітей середнього і старшого шкільного віку. Таблиця складається з 49 осередків з цифрами (7 на 7), при цьому одна частина цифр пофарбована в чорний колір, а інша – в червоний.

Завдання формулюються наступні:

  • назвати і показати всі цифри червоного кольору;
  • назвати і показати всі цифри чорного кольору;
  • показуючи цифри червоного кольору, використовувати прямий рахунок;
  • показуючи цифри чорного кольору, використовувати зворотний рахунок.

Інтерпретація результатів тестування

  1. Для визначення ефективності роботи використовується наступна формула: сума часових проміжків, витрачених на обробку п’яти таблиць, ділиться на кількість переглянутих матеріалів – п’ять. Чим вище буде отриманий результат, тим вища ефективність.
  2. Ступінь врабативаемості, тобто показник, що допомагає оцінити, наскільки швидко тестируемой включається в роботу: частка від ділення часу, витраченого на роботу з першої таблицею, на ефективність роботи.
  3. Фізична стійкість випробуваного. Цей параметр допомагає оцінити, наскільки довго школяр здатний концентруватися на конкретному завданні. Визначається шляхом ділення часового проміжку, витраченого на четверту таблицю, на ефективність роботи.

Діагностика особливостей уваги за допомогою методики Шульте дозволяє визначити здатність до концентрації уваги у школяра, а також оцінити рівень нервово-психічної стійкості. Правильно інтерпретовані результати дозволять відкоригувати педагогічну діяльність по розвитку мислення і пам’яті у дітей, здійснюючи індивідуальний підхід до них, а, крім того, навчити дітей різного віку прийомам швидкочитання.