Система виховання Макаренко

Макаренко Антон Семенович – педагог і письменник, що жив в епоху Сталіна. Він народився 1 березня 1888 року в Харківській губернії. Вже з молодих років Макаренко вважав, що гідна людина може вирости тільки завдяки правильному вихованню. Він керував установами, в яких містилися малолітні правопорушники, проте завдяки своїм методикам йому вдалося перевиховати багатьох з них. Під його керівництвом також перевиховувалися злодії і безпритульні в українських колоніях.

Читайте по темі: що потрібно робити чоловікові, щоб стати хорошим батьком

Свого часу його система виховання стала «новим словом в педагогіці». Антон Семенович зумів знайти один з найпотужніших виховних важелів – найголовніше для нього, був – колектив, перед ним необхідно було ставити найважливіші завдання. У своїх посібниках Макаренко говорить про те, що головне у вихованні – навчати свою дитину з раннього віку, виховувати правильно, адже легше за все не упустити, не “прогавити», ніж надолужувати згаяне і займатися перевихованням.

Виховати дитину – справа не важка, якщо цього дійсно хотіти. Набагато складніше дитини перевиховувати. Для цього потрібно знати більше, мати більше терпіння, тому що така робота витрачає батьківські нерви і погіршує характер. Вирішальний фактор у вихованні – поведінка батьків, адже вони навчають своє чадо не тільки тоді, коли проводять з ним роз’яснювальні або повчальні бесіди. Дитина спостерігає за тим, як дорослі одягнені, як розмовляють між собою і з іншими людьми, як поводяться, коли засмучені або раді, як поводяться в побуті. Для нього це має важливе значення.

Основними ідеями системи Макаренко, як уже говорилося, є ідеї виховання у праці, колективі, трудове виховання. При цьому треба враховувати, що кожен міг вибрати справу собі до душі, а плодами своєї діяльності розпоряджатися самостійно. У своїх лекціях він говорив, правильне виховання – трудове виховання. Це основний елемент, який повинен проводитися в виховних роботах. На думку Макаренка, працьовитість важливо саме виховати в своє чадо, саме воно ніяк не проявиться. Праця повинна доставляти позитивні емоції і радість, давати можливість на творче прояв себе, розкривати можливості особистості, закладені в ній. Так само важливим фактором є усвідомлене ставлення до праці, любов до виконуваної роботи, розуміння користі виконуваної роботи. Цього домогтися можна тоді, коли робота для людини є звичною, коли людина її не боїться, і відчуття зусилля йому властиві. У загальному і цілому, в системі Макаренка можна виділити три важливих принципи:

  • самоврядування
  • відповідальність колективу – якщо один зробив помилку, то відповідає весь колектив
  • Скільки працював – стільки заробив, від якості праці залежить якість добробуту (Харчування, одяг, розважальні заходи). Звичайно, повинен бути вибір для пошуку роботи, що підходить до душі. При цьому діти розпоряджаються своїми плодами самостійно.

Завдяки своїй системі, Антон Семенович стверджував, що йому вдавалося за короткий період часу, місяці провести успішне виховання навіть важких підлітків – нібито, ті починали усвідомлювати свої повноваження, свою відповідальність. При цьому він зазначав, що сам процес виховання досить великий – як зокрема, так і в загальному.

Дуже цікавий матеріал: гігієнічне навчання і виховання дітей

Виховання в колоніях носить досить жорсткий характер, це пояснювалося тим, що подібна атмосфера була набагато більш придатна і самому подростающему поколінню тих років. Найголовніше в дисципліні – її повне дотримання, і самі учні були в цьому вкрай зацікавлені. Якщо говорити про покарання, то вони не носили принизливий характер. Максимум, що могло бути – це бойкот, але і їм скористалися лише в крайніх випадках.

Методи виховання Макаренко

У своїх роботах Макаренко намагається писати про застосування різних способів. До них відносяться такі методи, як намагатися привчати дитину, переконувати його, доводити свою правоту, заохочувати позитивні дії, схвалювати їх, натякати на те правильно він надходить чи ні (він може бути як прямим, так і непрямим), а так само покарання. Але при використанні цих методів в сім’ї часто відбуваються «перегини», коли батьки зловживають тим чи іншим режимом, що завдає значної шкоди вихованню. Звичайно, не виключені ті моменти, коли в родині доречний «перегин» в ніжності, спілкуванні, і навіть поступливості. Але все ж, Макаренко говорить про те, що коли справа доходить до дотримання режиму, з’являється одна головна, і необхідна форма виховання – наказ або іншими словами розпорядження. Батьки повинні навчитися віддавати розпорядження, коли дитині виповниться півтора-два роки. Головна вимога до розпорядження-обов’язковість виконання і неможливість для батьків пустити його на самоплив або забути про нього. Вимогливість до свого власного свідомості, до своєї улюбленої сім’ї, контроль над своїми діями – єдино вірний і головний спосіб виховати в собі хорошу людину!

Яким має бути дошкільне виховання дітей? Обговоримо в сусідньому матеріалі.

Лекції Макаренко про виховання

У своїх лекціях Макаренко піднімає найважливіші теми стану сім’ї та того, як потрібно проводити виховні роботи. Однією з таких тем він визначає тему про статеве виховання. Це питання багато педагогів вважають дуже складним, але на думку Антона Семеновича, вирішити його досить легко, важливо докласти зовсім небагато зусиль. Складним його роблять батьки самі для себе, коли починають розглядати його окремо, виділяють з маси інших тем. Виходить, що самі батьки дають можливість дитині прийняти цю тему, як щось загадкове і незрозуміле.

Для коректного вирішення проблеми статевого виховання, сім’я повинна точно уявляти собі мету, а коли зрозумілою стане мета, ви спокійно знайдете шляхи вирішення проблеми. Сутність цілі-донести до дитини канони громадської моральності, що закликає до гармонійним відносинам між чоловіком і жінкою, головним предметом взаємодії між якими повинні бути любов і сім’я.

На нашому сайті ви також можете прочитати про гендерну вихованні. Це цікаво!